2011. július 27., szerda

Variációk vajra


 Sokat gondolkodtam már, hogy hogyan szerettethetném meg a kisfiammal a vajat. Ugyanis jelenleg csak piritóson hajlandó megenni, ha már elolvadt rajta. Trükköztem a tejföllel is és bejött, úgyhogy a vajjal is ezt kell tennem. Erre kerestem tippeket a neten és pár olyan guszta képre és ötletre bukkantam, hogy arra gondoltam megosztom Veletek. Bízom benne, hogy az itt-ott beszúrt receptek között is találtok az ízléseteknek megfelelőt. Várom az újabb ötleteket, a kipróbált tuti tippeket!



A vaj emlős állatok tejéből készült, emberi táplálkozásra szolgáló zsiradék. Tejszínből vagy tejfölből készítik, ami eredetileg az aludttej készítésekor gyűlik össze annak felszínén. A vajkészítés eljárása során köpüléssel választják el a tejzsírt az úgynevezett írótól. A vaj szobahőmérsékleten szilárd, de nagyon puha, csontfehér anyag.
A vaj az egyik legrégebb óta ismert tejtermék. A Biblia elbeszélése szerint Ábrahám a három férfi megvendégelésekor (Ter 18, 8) vajat is felszolgált; ugyanígy szerepel a vaj Dávid történetében is (2Sám 17, 29) (ráadásul itt már a tejtermékek többféle fajtájával: a vajon kívül juhtúróval és tehénsajttal egyszerre találkozunk). A vajfogyasztás sokáig a jólét szimbólumának számított.
A XX. század végén kutatásokra alapozva megítélése kedvezőtlenebbé vált, felelőssé tették a vér koleszterinszintjének emeléséért, ezért (és versenytársához képest magasabb ára miatt) népszerűsége visszaesett.



A magyar vaj szó első biztos írásos említése 1395-ből származik. A szó rokonai sok finnugor nyelvben megtalálhatók, például vogul wāj 'zsír', osztják woj 'zsír, vaj, olaj', mordvin oj, vaj 'vaj, zsír', finn voi 'vaj'. Az eredeti finnugor alak a 'zsír, zsiradék' jelentésű *βoje lehetett.


Kaviaros vaj

10 dkg vaj, 1,5 dkg kaviár.
A kaviárt elkeverem a puha vajjal, majd formázom.


Szezámmagos vaj

3 ek olaj, 3 ek szezámmag mozsárban enyhén összetörve, 12,5 dkg vaj, csipetnyi só.
Egy serpenyőben felhevítem az olajat. Hozzáadom a szezámmagot és óvatosan enyhén megpirítom. Ezután forrón rászórom egy porcelán tálban lévő vajra és elkeverem. Sóval ízesítem.

Szardellás vaj

10 dkg vaj, egy kevés szardella paszta.
A szardellát elkeverem a puha vajjal, majd formázom.

Pesto-vaj

12,5 dkg vaj, 2 gerezd fokhagyma, 2 csomó petrezselyemzöld, 5 dkg reszelt parmezán, 3 dkg törött fenyőmag, só, bors.
A vajat habosra keverem, majd összekeverem a megadott hozzávalókkal


És íme egy-két tipp a tálaláshoz:

Szerintem bármilyen süteményes forma is megteszi, ha nincs ilyen szuper kézzel faragott vajformánk otthon.

Egy klasszikus forma.

Jópofa nem?

A vajgolyócskát bele is forgathatjuk petrezselyembe vagy snidlingbe. De akár édes változatot is készíthetünk ha pl. brióshoz tálaljuk. Én beleforgatnám pici porcukorral kevert fahéjba vagy dióba.

Fahéjas vaj

10 dkg puha vaj, 1/2 kk őrölt fahéj, 1 ek porcukor.
A vajat habosra keverem. Belekeverem az őrölt fahéjt, valamint a porcukrot és alaposan átgyúrom.

2 megjegyzés:

Zsófi írta...

Nagyon köszönöm az ötleteket!
A képek is nagyon gusztusosak!

éva írta...

Ezek a finomságok nyálcsolgatoak:) pláne,hogy fogyin vagyok!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...